LIF Lindesberg och förbjudna dubbelstudsar.



Imorgon tar vi emot en rent organisationsmässigt välutvecklad klubb, Lif Lindesberg. Respekten finns där, dom har duktiga spelare på många positioner men träningsveckan har varit bra och vi känns riktigt taggade. Jag skulle främst vilja nämna Erik Axelsson och Binai Aziz, bra spelare med flera elitsäsonger i bagaget. Dom får vi hålla ett extra öga på.



* * *

Unga har kaxat till sig när det gäller uttalanden. "Ni är ganska bra och rutinerade, ni äldre. Ni vinner i allt mot oss" har blivit "Vi är unga, vi har värvat 3 ghettogubbar från Backa och dom har spelat fotboll på Emil Wahlström-court i Lilla Pakistan sedan barnsben. Dom äger er äldre på allt, vi kommer vinna snart".

Även Jesper MellanNyden hänger med och låtsas haft en tung uppväxt och glömmer sin bakgrund för en stund. "Själv fick jag spela barfota på våran fotbollsplan på tomten, (med plastgräs). Fast bara när jag glömt fotbollsskorna i skolan." Jimmy LillNyden bröstar upp sig bakom brorsan och nickar bestämt som om Jesper sagt något "thungt".

För att göra det mer klart för er, tankspridda, förvirrade ungdomar. Ni kommer aldrig slå äldre på fotbollen!


* * *

Vill även berätta att vi äntligen fick våra skor från Kempa idag. All heder till Kempa, deras skor har utvecklats mycket och hade jag fått rätt hade jag varit nöjd. Jag hade beställt ett par snabba gula, fick istället ett par klassiska 9meters/linje kängor. Stora, breda. Oerhört lustig känsla att springa in på träningen med dom. Du vet den känslan man hade när man va liten och morsan och farsan hade köpt nya handbollsskor till säsongen. Första träningen, alla påpekar att jag har nya skor och ger dom komplimanger. Jag är 12 år. Jag växer fortfarande. Inget fel på designen eller komforten på skon i sig. Det enda felet var att mamma och pappa var tillräckligt smarta att lura mig på att ta en storlek för stora. Jag snörar på mig dom och springer ut. Betongfötter. Tittar ner. Ett par för stora skor på en smal liten kille på 12 år med ben som stearinljus, ser oerhört roliga ut uppifrån. Fick springa snabbt och röra mig mycket så att ingen såg mina fötter. Jag skämdes, minns jag.

Designen på skorna som jag fick idag är också långt ifrån vad jag önskar mig. Känns bruna, intetsägande. Sådana krigarskor som Arrhennius har på sig. Inte så snygga, men stabila så att han kan vända om snabbt på linjen efter en tung spärr. Jag behöver inte va stabil på foten. Jag behöver små snabba nätta skor. Det fick jag inte!  Istället blev jag kallad för Alexander "Kämpen" Berg hela träningen. Jag skämdes, minns jag.


* * *

Nu släpper jag skorna och går in på morgondagens trupp:

Mv

Tobias Lundin
Viktor Harju Knutsen.

v6

Alexander Henriksson
Alexander Berg

h6

Jesper Nyden
Anton Alcen

m6

Simon Gutesjö
Mikael Bjäring (Captain)

9m

Henrik Johansson
Mikael Smidje
Alexander Hallberg
Tommy Pettersson
Thomas Johannesson
Erik Nilsson


Coach: Olle Johannesson och Martin "FB" Karlsson
Lagledare: Per Sundström och Robert Helier.


* * *

Yttra lite om kvällens match i handbollsVM också. Känns som att vårat inlägg inför turneringen står sig, trots att vi satsade lite väl lågt genom att säga att Damerna Åker ut i Gruppspelet. Johanna Ahlm visar dock att hon är tillbaka. Allt annat stämmer väl. Intresset för turneringen är lågt, 500 pers på läktaren igår mot Kroatien. Annika Wiel Friden är en medioker kantspelare. Utsida nere känns rätt gångbart för hennes del. Har hon ens något annat avslut? Kom ihåg en match för fyra, fem år sedan. Halvlek, och Wiel Friden hade gjort något så ovanligt som en liten skruv på konting. Intervju och diskussion kring knorrmålet och hon vrålar glatt ut: "Det va första gången på match!" Ursäkta, jättekul att man är jordnära, sig själv och ärlig, men spelar du i landslaget så bör du gjort en och annan knorr i din karriär.

Linnea Torstensson visade igår att hon är där.. eller var där. Idag var hon någon annanstans. Hur kan man göra dubbelstuds i ett viktigt skede i en VM-match? Hur kan man ens göra dubbelstuds när man ska vara proffs? Dom enda dubbelstudsarna jag ser är när barn spelar uppvisningsmatcher i halvlekarna i Elitseriematcherna och det är väl i princip där i dom åldrarna som jag har för mig att man slutade göra dessa tekniska fel. Förövrigt är Linnea grym och jag hoppas hon kan ladda om och köra skiten ur Frankrike på måndag. För utan henne är Sverige nada colada.

Bella Gullden har försökts matchas in med dom två första "träningsmatcherna" i VM, utan framgång. "Bella har fastnat i puffskottssyndromet", skriver Michael Apelgren på sin twitter och jag kan väl bara hålla med. Jag tycker att Bella skulle matchas långsamt in i turneringen och inte behövt axlat denna nyckelroll som hon nu blivit tvungen att göra.

Jessica Helleberg
är väl bättre än Boson och framförallt bättre än Johanna Ahlm som tvåa? Spela "Helle" 60 och låt Johanna va etta i försvaret på måndag.


* * *

Lite bittert och kritiskt inlägg idag. Ibland är det kul att läsa sånt också. Tycker i alla fall jag. Glöm inte att följ våra glada, bittra, kritiska, berömmande tweets på Twitter på Från Samma Kant.



Sängen väntar. Vi ses imon kl 15:00 i Lundbystrand. Då ska jag visa fighting face och leva upp till den kämpen jag nu tvingats bli.


/Alek

Kommentarer
Postat av: Erik

Gamla vinner ALLTID!

2011-12-10 @ 17:01:58
Postat av: fast weight loss

I truly believe you are going to inform me more about this topic later on, thanks

Postat av: fast weight loss

I truly believe you are going to inform me more about this topic later on, thanks


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0