AllstarTeam Elitserien/Allsvenskan.



Vi i HPW har ett fantastiskt facit sedan jag slutade blogga, därav har inläggen uteblivit. 11 poäng på 14 matcher under "bloggtiden". 12 poäng på 9 matcher efter bloggtiden. Har jag förstört våra chanser till Elitkval denna säsongen med mitt bloggande?

Nu när vi är klara för nästa allsvenska säsong så vågar jag bryta tystnaden och summera säsongen utifrån min kants (syn)vinkel. Fick förfrågan på twitter huruvida vårat Allstarteam i Elitserien ser ut. Trots att intresset och kunnandet först och främst är i allsvenskan så ska jag ändå först försöka mig på att ta ut drömlaget från Elitserien.

Så här ser det ut:


Målvakt:

Thomas Forsberg, IK Sävehof. Skrämmer flest spelare i Elitserien. Inte minst när det drar ihop sig och matcherna blir tightare. Dessutom ofta "felstatitikerad" i PartilleBoHallen. Ofta 3-4 räddning för få.


Vänster6:

Martin Dolk, Hammarby IF. 171 mål av Hammarbys 719. Tjuvar bollar och gör förlösande mål för Bajen när det uppställda har gått i stå. Hade Hammarby haft poäng utan hans medverkan?


Mitt6:

Andreas Nilsson. Outstanding i Elitserien. Ingen m6 i Elitserien hade löst så mkt spel i EM som Andreas gjorde. 170 mål på 228 avslut. Dessutom tilldelad 40 straffar. Bara Kristianstads Joakim Hykkerud, som är reserv, är bättre på det.


Höger6:

Victor Friden, IK Sävehof. Spelar likt sin "mittemotkant" R.Johansson ofta plus med sig själv, dessutom otroligt säker i läget. Många menar att Mattias Zachrisson är ett solklart val här men jag tycker 58% i avslutsprocent är för dåligt. Till skillnad från Fridens magnifika 72%.


Höger9:

Zoran Roganovic, H43. Börjar bli tröttsamt att motivera. #MVP


Mitt9:

Sebastian Seifert, Ystad IF. Står mellan spelare som är viktiga i sina lag, Borgstedt, Hallberg, Gunnar Stein. Väljer Seifert, 47% i avslut är väl sådär men 104 assist talar sitt tydliga språk. Dock intressant att se Jim Gottfridssons utveckling nu när Seifert gått skadad?


Vänster9:

Tobias Aren, Guif. Något ojämn och visat en oförmåga att vara sämre i tunga viktiga matcher (i Elitserien). Avslutprocenten kan bli bättre men får ändå platsen.


Försvarare:

Max Darj, Alingsås. Det räckte för mig att se honom när Alingsås slog Sävehof i PartilleBo i vintras. Bland den bästa försvarsinsatsen jag sett i Elitserien på länge.! #smart #kämpe


Årets besvikelse:

Rasmus Wremer, IFK Skövde. Alltid gillar Wremer, dock endast 50% i avslutsprocent och en 12plats i tekniskafel-ligan är på tok för dåligt, för en v6a.


- Något offensivt lag kanske, men å andra sidan - de skulle aldrig låna ut bollen.



***



Nu över till Allsvenskans topp 7. Glöm inte att denna uttagning är grundat på vad jag sett under säsongen.


Målvakt:

Daniel Johansson, Lindesberg. Stängde bägge matcherna mot oss då han bytte av sin kollega Peter Carlsson inför andra halvlek. Är på dom flesta skott och varje mål vi gjorde kändes som flyt.


Vänster6:

Alexander Hansen, IFK Ystad. Bäst teknik, rutin. Vet inte hur det med motivationen. Vi möttes tidigt i höstas och då flyttade han våran målvakt dit han ville. Varken A.Bamberg eller Meltzer har imponerat det jag sett.


Mitt6:

Jesper Östlund, Skånela IF. Trots att han missade så gott som allt mot oss i Söndags så ser jag han kvalite. Greppsäker och bra tvåvägsspelare. Olof Ask är en stark utmanare här.


Höger6:

Oskar Erixon, Lindesberg, får platsen trots 1av6 i "Båtvarvet". Räddade det i returen med 6av7 efter 20 minuter. Det är väl egentligen bara han och Iris i Helsingborg som håller hög klass tycker jag. Resten skrämmer mig inte direkt.


Vänster9:

Erik Nilsson, HP Warta. Bäst procent av alla skyttar i serien? Även BRA som 3a. Var hade vi legat i tabellen utan "theBody"? #MVP


Mitt9:

Martin Boqvist, Västerås. Svårt att lämna utanför. Den spelare som har störst och bäst inverkan på laget. Otäckt smarta avslut #tidigstuds


Höger9:

Fredrik Wahlström, Helsingborg. Vi har bara mött dom 1 gång än så länge men känns som att han är den bästa jag sett denna säsong. Nelson given bakom.



Långt ifrån Allstar:

Victor Nihlen, Eslöv. Man kan inte bara vara galen, speciellt inte som kantspelare.



Grabben med patronbältet:

Jeff Tollbring, en bedrift att ha gjort 161 mål, men hur många avslut? #300



Årets flopp:

Binai Aziz, Lindesberg. Trodde han skulle äga och finta bort spelare likt Narcisse i Allsvenskan. Nej, besviken! Bjuder Fatlum Ahmeti på för många pizzor?


***


VEM ÄR DÅ STARKAST I ALLSVENSKAN?

Diskussionen startade på twitter igår när Ricky Nordahl, välformulerande Vänster6 i Lindesberg, kastade ut förfrågan. Tidigare namne Fatlum Ahmeti ligger på 180-190 i djupa benböj, trots att han är så gott som ogymmad. Erik Axelsson, 130-135 i bänk.

Själv gick jag ut med att Simon Gutesjö i vårat lag tog 200 i godkända benböj. Dubbelkollade när jag kom till träningen och fick svaret att dom fick lägga av med testet den gången på grund av: För böjd stång. Tänk om man hade haft det problemet. "Han tar så mycket man lägger på", sa någon och jag tror honom.

Övrig som tilldelade oss sina resultat var RimboHKs Ken Tollbring. Dom tränar tydligen mer fridrott än gym och det kan man se på deras testresultat. Bänk och benböj, Jeff Tollbring, 100 kg/160 kg. Fridrottsträningen har dock gett resultat då Ken Tollbring tydligen löpte till nivå 15.9 på Beep-test. Kenyan.

Några andra som har några nämnvärda resultat att dela med sig så är det bara att skriva en kommentar här eller på twitter.



/Alec.
FrånSammaKant


Kommentarer
Postat av: Roger

Skram går före Dolken på v6 och jag hade nog valt Gotte före Sebban på m9, även om Gotte varit upp och ner mycket. Annars ok val i eliten.



Erik Persson i OVs mittförsvar klår de flesta på styrka. Vet ej hans vikter, men att springa in i honom känns klart mest i allsvenskan. Spelar fult dessutom.



Andra comments på allsvenskan. Lillebror Östlund är seriens bäste på V9. Klart bättre än er Erik. Lönn i Hallby bra runner-up på v9 och kommer att bli en bra elitseriespelare vad det lider. Ask går före Östlund på m6 alla dagar i veckan på alla sätt. Bamberg klart bäste v6:a i serien. Hansen knappt på topp-10. Wahlström inte ens bäst i OV på h9, Närenborn är bättre, så han går bort, men tycker egentligen ingen sticker ut på h9 i allsvenskan så den platsen får vara vakant.

2012-03-08 @ 00:37:54
Postat av: AlekBerg.

Förhoppningsvis uppfattade du att detta är laget jag tagit ut efter vad jag sett. Varken Ask, Närenborn, Bamberg, har imponerat det jag sett. Lönn har jag inte sett och V.Östlundh är duktig men i form av viktig för sitt lag och bäst 2vägsspelare så håller jag Erik snäppet bättre.



Tack för ditt lag utifrån dina ögon.

2012-03-08 @ 08:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0