Bilder på bloggen kostade tusen!



Skriva ett inlägg om staden Rimbo? Inför matchen, för att få lite feeling över hur staden som motståndarna kommer ifrån är. Sevärdheter? Kanske googla lite bilder och slänga med dom i inlägget?


Knappar in:

w..w..w..g..o..o..g..l..e..s..e

R-I-M-B-O...



Tredje träffen på bilder va en korvkiosk, den ska ju med, tänkte jag! Slänger med slott och kyrkbilden också, för att få in lite kultur.

Postar inlägget. "Gud, va käckt att man bara kan söka på bilder på nätet och ladda ner. Så enkelt att driva en blogg ju", minns jag att jag tänkte.

Några veckor senare får vi ett mail från en bildbyrå där han upplyser oss om att vi stulit deras bilder.

- "ursäkta, vi visste ingenting, ska genast ta bort dom", svarade vi.

- "eftersom det är bildförsäljning vi lever på kan vi inte bara skänka bort bilder till de som inte känner till lagar,"
svarade fotografen för att sedan utförligt skriva hur mycket vi ska betala och avslutar mailet med:

"Var ska vi skicka fakturan?"


Det handlade om flera tusentalt kronor och jag och Sebastian blev väl rätt nojiga. Sebastian mest, om man säger så!
Vi kom fram till en deal där vi köpte 6 bilder var à 100 kr. Vi vågade inget annat än att gå in på hemsidan och lägga 6 bilder i varukorgen och klicka vidare och köpa dom för 750 kr.. Oerhört användbara bilder för våran blogg dessutom. En korvkiosk, en bild på en äng, en kyrka, ett slott o.s.v. Perfekt för oss handbollsbloggare! Det värsta är att jag aldrig skulle våga använda dom i ett inlägg i alla fall, fastän att jag köpt dom.

Nu egentligen till varför jag berättade detta för er. Va på middag hos pappa nu på kvällen och fann en gammal lagbild från 1979 på Warta och gänget som tog upp klubben i Allsvenskan, nuvarande Elitserien. Kan jag lägga upp den? Nere i högerhörn stod det foto: Ulf Svensson, och ett telefonnummer. Jag knapprade in det lite för skojs skull ifall jag skulle få ett infall och testa och ringa det.

Vasaallén från Heden till Haga är väldigt lång och någonstans mellan Flygarns Haga och Vasagrillen tog jag upp telefonen och letade fram det gamla 031-numret. Signal efter signal och förhoppningen över att någon skulle svara blev mindre och mindre. Tillslut, på tionde tonen hörde jag en kvinnoröst:

- "Ja, hallå"
- "host host, ehe, hej mitt namn är Alexander Berg".
- "Ja, hej".
- "Hmm, vart har jag kommit någonstans", frågade jag lite tveksamt.
- "Hos Ulf Svensson"
- "Jaha, va bra, det är han jag söker, kan jag få prata med honom?"
- "Ja visst...ULF!"

Han kommer direkt till telefonen så jag hann inte fundera ut på hur jag ska lägga upp det på ett bra sätt.

- "Hej, mitt namn är Alexander Berg, jag va hemma hos min pappa precis och hittade ett gammalt lagfoto på Hp Warta från 1979. Det stod ditt namn längst ner så jag tänkte bara fråga om jag får lägga upp det fotot på min blogg?"

- "Hmm, det får du göra"


Samtalet avslutades snabbt och jag kände mig riktigt töntig och överseriös. Vi är ju inte Aftonbladet direkt!? Sjukt förövrigt att jag kom fram till rätt person. Han har alltså haft samma hemnummer i 32 år!
Hädanefter använder jag mig bara av mina egna bilder. Lärorikt det här dock. Så tips till er bloggare, va jävligt noggranna med vad för bilder ni lägger med i era inlägg. Man vill ju inte ha en faktura på 24 000 för en bild på en korvkiosk.


Här är i alla fall lagbilden från 1979, taget av Ulf Svensson i Valhalla A, det är väl lika bra att lägga med det. ;)






Har ingen fakta från gårdagens förlust mot Hästö då jag inte var med. Förlora i alla fall med 32-25 och det kändes för jävla tråkigt att höra! Djurgården på Söndag i Estrellahallen. Då tar vi revansch!! Heja Warta!


//nr 7.







Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken bildbyrå?!

2011-11-13 @ 22:11:40
Postat av: Anonym

Är inte Preben med 1979? :)

2011-11-14 @ 07:06:56
Postat av: Stefan

Eftersom det är många år sedan hallen hette Estrellahallen så får du väll akta dig för att använda det också dom kanske också vill ha betalt.

2011-11-14 @ 12:41:40
Postat av: Berg

Preben va dessvärre sjuk när bilden togs. Fotografen ville ha han infälld nere i högerhörn, men Preben vägrade.

Stefan, du har rätt! Jag borde ändra genast!:)

2011-11-14 @ 13:42:49
Postat av: Evy

Underbar blogg! Blir glad varje gång man läser här...ja inte av att ni skulle betala en massa för bilder på korvkioskar o sånt...men ni skriver himla kul om alltmöjligt runtomkring handbollen! Keep up the good work! o skulle ni ramla på nån av mina bilder nånstans så är det bara att låna..:.). Lycka till (utom alltför mycket när ni nu i något sammanhang möter Kärra)

2011-11-15 @ 06:31:15
URL: http://www.karrahf.se
Postat av: Berg

Tack, va kul att du uppskattar det vi skriver:) Förhoppningsvis möts vi i allsvenskan om någon säsong igen! Det är ju alltid roliga matcher.:)

2011-11-16 @ 08:12:27
Postat av: moving company

I truly believe you are going to tell me much more concerning this topic sometime soon, thank you

2012-02-07 @ 11:44:24
URL: http://americanhomemoving.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0